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Publikationen von emer. O. Univ.-Prof. Dr. Ernst Steinkellner

Monographien

  • The Edition of Śāntarakṣita's Vādanyāyaṭīkā Collated with the Kundeling Manuscript. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 82. Wien 2014: Arbeitskreis für tibetische und buddhistische Studien.
  • Dharmakīrtis frühe Logik. Annotierte Übersetzung der logischen Teile von Pramāṇavārttika 1 mit der Vṛtti. I. Introduction, Anmerkungen, Anhänge etc. Studia philologica Buddhica: monograph series 29b. Tokyo 2013: International Institute for Buddhist Studies.
  • Dharmakīrtis frühe Logik. Annotierte Übersetzung der logischen Teile von Pramāṇavārttika 1 mit der Vṛtti. I. Introduction, Übersetzung, Analyse. Studia philologica Buddhica: monograph series 29a. Tokyo 2013: International Institute for Buddhist Studies.
  • gemeinsam mit Li Xuezhu: Vasubandhu’s Pañcaskandhaka. Critically edited with a contribution by Toru Tomabechi. Sanskrit Texts from the Tibetan Autonomous Region 4. Beijing – Wien 2008: China Tibetology Publishing House – Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • Dharmakīrti’s Pramāṇaviniścaya, Chapters 1 and 2. Critically edited. Sanskrit Texts from the Tibetan Autonomous Region 2. Beijing – Wien 2007: China Tibetology Publishing House – Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • gemeinsam mit Helmut Krasser et al.: Jinendrabuddhi's Pramāṇasamuccayaṭīkā, Chapter 1. Part I: Critical Edition. Part II: Diplomatic Edition with a Manuscript Description by Anne MacDonald. Sanskrit Texts from the Tibetan Autonomous Region I, 1-2. Wien 2005: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • A Tale of Leaves: On Sanskrit Manuscripts in Tibet, their Past and their Future. 2003 Gonda Lecture. Amsterdam 2004: Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences.
  • A Short Guide to the Sudhana Frieze in the Temple of Ta pho. Wien 1996.
  • gemeinsam mit Michael Torsten Much: Texte der erkenntnistheoretischen Schule des Buddhismus (Systematische Übersicht über die buddhistische Sanskrit-Literatur II). Göttingen 1995.
    Anmerkungen: Rezension/Review: K. Bhattacharya in BEI 13-14, 1995-96, 528-530; V. Eltschinger in ASt 50, 1996, 691-693; F. Tola/C. Dragonetti in Boletin de la Asociacion Española de Orientalistas 33, 1997, 422f. und in Revista de Estudios Budistas 12, 1996-98, 73f. Siehe die Online-Version SUEBS online von Birgit Kellner.
  • Sudhana's Miraculous Journey in the Temple of Ta pho. The inscriptional text of the Tibetan Gaṇḍavyūhasūtra edited with introductory remarks. Serie Orientale Roma 76. Rom 1995: Istituto Italiano per l'Africa e l'Oriente.
    Anmerkungen: Rezension/Review: A. Herrmann-Pfandt in CAJ 41, 1997, 293-295; Per K. Soerensen in SCEAR 10, 1997, 69-73
  • gemeinsam mit Helmut Krasser: Dharmottaras Exkurs zur Definition gültiger Erkenntnis im Pramāṇaviniścaya. Tibetischer Text, Sanskritmaterialien und Übersetzung. Beiträge zur Kultur- und Geistesgeschichte Asiens 2. Wien 1989: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
    Anmerkungen: Rezensionen/Reviews: K. K. Raja in ALB 53 (1989), 216f.; A. Wayman in JAOS 111 (1991), 419; E. Franco in IIJ 36 (1993), 266-268
  • Nachweis der Wiedergeburt. Prajñāsenas 'Jig rten pha rol sgrub pa, ein früher tibetischer Text aus Dunhuang. Mit seinen Glossen diplomatisch herausgegeben, übersetzt und mit Anmerkungen versehen. 2 Teile. Wien 1988.
    Anmerkungen: Rezension/Review: Per Kvaerne in AO 51, 1990, 308 f.; J. W: de Jong in IIJ 22, 1990, 66-69; M. Tatz in JAOS 111, 1991, 204f.
  • Dharmottaras Paralokasiddhi. Nachweis der Wiedergeburt, zugleich eine Widerlegung materialistischer Thesen zur Natur der Geistigkeit. Der tibetische Text kritisch herausgegeben und übersetzt. Wien 1986.
    Anmerkungen: Rezension/Review: J. W. de Jong in IIJ 33, 1990, 66-69; F. Tola/C. Dragonetti in REB 4, 1992-93, 175-177
  • rNam thar sgo gsum gyi rnam par bźag pa, legs bśad rgya mtsho'i rba rlabs by Guṅ thaṅ dKon mchog bsTan pa'i sgron me. Wien 1981.
  • Śāntideva, Der Eintritt in das Leben zur Erleuchtung (Bodhicayāvatāra). Aus dem Sanskrit übersetzt. Köln 1981.
  • Dharmakīrti's Pramāṇaviniścayah, Zweites Kapitel: Svārthānumānam. Teil 2 (Übersetzung und Anmerkungen). Wien 1979.
    Anmerkungen: Rezension/Review: K. K. Raja in ALB 44-45, 1980-81, 95f.; J. R. Joshi in ABORI 64, 1983, 291
  • Verse-Index of Dharmakīrti's Works (Tibetan Versions). Wien 1977.
    Anmerkungen: Rezension/Review: L. van der Kuijp in PhEW 29, 1979, 106 f.
  • Dharmakīrti's Pramāṇaviniścayaḥ, Zweites Kapitel: Svārthānumānam. Teil 1 (Tibetischer Text und Sanskrittexte). Wien 1973.
    Anmerkungen: Rezension/Review: K. K. Raja in ALB 38, 1974, 18f.; Ph. Denwood in BSOAS 38, 1975, 219
  • Dharmakīrti's Hetubinduḥ. Teil 1 (Tibetischer und Sanskrit-Text). Wien 1967.
    Anmerkungen: Rezension/Review: A. Kunst in BSOAS 31, 1968, 404-406; A. Bareau in Revue de l'Histoire de Religions 1969, 227; K. K. Raja in ALB 33, 1969, 397f.; L. Rocher in JAOS 89, 1969, 784f.; K. Eschingen in Philosophischer Literaturanzeiger 21, 1968, 282-285; T. Vetter in IIJ 12, 1969, 61f.
  • Dharmakīrti's Hetubinduḥ. Teil 2 (Übersetzung und Anmerkungen). Wien 1967.
    Anmerkungen: Rezension/Review: A. Kunst in BSOAS 31, 1968, 404-406; A. Bareau in Revue de l'Histoire de Religions 1969, 227; K. K. Raja in ALB 33, 1969, 397f.; L. Rocher in JAOS 89, 1969, 784f.; K. Eschingen in Philosophischer Literaturanzeiger 21, 1968, 282-285; T. Vetter in IIJ 12, 1969, 61f.
  • Augenblicklichkeitsbeweis und Gottesbeweis bei Śaṅkarasvāmin. Dissertation (unpublished). Wien 1963.

Aufsätze

  • "Lha luṅ dPal rdor's 'Soul Stone' at Yer pa - in Full View". In: Benjamin Bogin, Andrew Quintman (eds.), Himalayan Passages. Tibetan and Newar Studies in Honor of Hubert Decleer. Boston 2014: Wisdom Publications, 143-144.
  • "Sensory Perception, Body and Mind in Indian Buddhist Philosophy". In: Friedrich G. Barth - Patricia Giampieri-Deutsch - Hans-Dieter Klein (eds.), Sensory Perception. Mind and Matter. Wien 2012: Springer Verlag, 357-368.
  • "News From the Manuscript Department. Opening Speech". In: Helmut Krasser - Horst Lasic - Eli Franco - Birgit Kellner (eds.), Religion and Logic in Buddhist Philosophical Analysis. Proceedings of the Fourth International Dharmakīrti Conference, Vienna August 23-27,2005. Beiträge zur Kultur- und Geistesgeschichte Asiens 69. Wien 2011: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, xvii-xxi. 
  • "Tib. Ma rdum pa - A Phantom Name". In: Weirong Shen (ed.), Historical and Philological Studies of China's Western Regions. Dedicated to Prof. Wang Yao's 80th Birthday. Beijing 2010: Science Press, 15-16.
  • "Erkenntnistheorie im Buddhismus: Zur Erkenntnis des Denkens von anderen". In: Birgit Kellner, Susanne Weigelin-Schwiedrzik (eds.), Denkt Asien anders? Reflexionen zu Buddhismus und Konfuzianismus in Indien, Tibet, China und Japan. Vienna University Press. Göttingen 2009: V&R unipress, 13-29.
  • gemeinsam mit Duan Qing et al.: "Introduction". In: Ernst Steinkellner, Duan Qing et al. (eds.), Sanskrit Manuscripts in China. Proceedings of a Panel at the 2008 Beijing Seminar on Tibetan Studies, October 13 to 17. 2009, 7-9.
  • "Strategies for Modes of Management and Scholarly Treatment of the Sanskrit Manuscripts in the TAR". In: Ernst Steinkellner, Duan Qing et al. (eds.), Sanskrit Manuscripts in China. Proceedings of a Panel at the 2008 Beijing Seminar on Tibetan Studies, October 13 to 17. 2009, 279-292.
  • "Further Remarks on the Compound avinābhāvaniyama in the Early Dharmakīrti". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 51/52 (2008 [2009]), 193-205.
  • "Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus X: Corrigenda 2 et addenda to Dharmakīrti’s Pramāňaviniścaya. Chapters 1 and 2. Critically Edited by Ernst Steinkellner. Beijing-Vienna 2007". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 51/52 (2008 [2009]), 207-208.
  • "Is the Ultimate Cognition of the Yogin Conceptual or Non-conceptual? Part 2: Introducing the Problem in the Final Section of the Tantristic Tattvasiddhi with Analysis and Translation". In: Esoteric Buddhist Studies: Identity in Diversity. Proceedings of the International Conference on Esoteric Buddhist Studies, Koyasan University, 5 Sept.-8 Sept.2006. Kōyasan 2008: Kōyasan University, 291-305.
  • "Methodological Perspectives: Trans-disciplinary Research in the Western Himalayas". In: Deborah Klimburg-Salter, Junyan Liang et al. (eds.), The Cultural History of Western Tibet. Recent Research from the China Tibetology Research Center and the University of Vienna. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 71. Wien 2008: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien, 199-202.
  • "MESB (= Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus) IX: The Colophon of Dharmottara's Pramāṇaviniścayaṭīkā". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 50 (2007), 199-205.
  • "Introduction: Trans-disciplinary Research in the Western Himalayas". In: Deborah Klimburg-Salter, Kurt Tropper et al. (eds.), Text, Image and Song in Transdisciplinary Dialogue. Proceedings of the Tenth Seminar of the International Association for Tibetan Studies, Oxford 2003, Vol. 7. Leiden–Boston 2007: Brill, 1-4.
  • "Hindu Doctrines of Creation and Their Buddhist Critiques". In: Perry Schmidt-Leukel (ed.), Buddhism, Christianity and the Question of Creation. Karmic or Divine? Aldershot 2006: Ashgate, 15-31.
  • "The Buddhist Tradition of Epistemology and Logic (tshad ma) and Its Significance for Tibetan Civilisation". In: Andre Gingrich, Guntram Hazod (eds.), Der Rand und die Mitte. Beiträge zur Sozialanthropologie und Kulturgeschichte Tibets und des Himalaya. Veröffentlichungen zur Sozialanthropologie 9. Wien 2006: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 193-210.
  • "Introduction". In: Helmut Krasser, Horst Lasic et al. (eds.), Jinendrabuddhi's Pramāṇasamuccayaṭīkā, Chapter 1. Part I: Critical Edition. Sanskrit Texts from the Tibetan Autonomous Region. Wien 2005: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, xxv-xlviii.
  • "An Old Transmissional Mistake in Pātrasvāmin's Definition of the Logical Reason as Quoted by Śāntarakṣita and Jinendrabuddhi". In: H.W. Bodewitz, Minoru Hara (eds.), Gedenkschrift J.W. de Jong. Studia Philologica Buddhica Monograph Series 17. Tokyo 2004: The International Institute for Buddhist Studies, 185-188.
  • "The Early Dharmakīrti on the Purpose of Examples". In: Shōryū Katsura, Ernst Steinkellner (eds.), The Role of the Example (dṛṣṭānta) in Classical Indian Logic. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 58. Wien 2004: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien, 225-250.
  • "Once More on Circles". Journal of Indian Philosophy 31,1-3 (2003), 323-341.
  • "Ist Bodhisattvaschaft denkbar? Dhamakīrtis Antwort". Horin. Vergleichende Studien zur japanischen Kultur 10 (2003), 97-108.
  • "Zur Lehre vom Nicht-Selbst (anātman) im frühen Buddhismus". In: Johann Fiegl, Hans-Dieter Klein (eds.), Der Begriff der Seele in der Religionswissenschaft. Würzburg 2002: Königshausen und Neumann, 171-186.
  • "Buddha - der gequälte Vollendete? Ein Aufruf zur richtigen Schreibweise des Buddhanamens". Ursache & Wirkung 36/2 (2001), 52-54.
  • "Hajime Nakamura". Almanach der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 2000/2001 (2001), 553-557.
  • "Is the Ultimate Cognition of the Yogin Conceptual or Non-Conceptual? Part 1: A Critical Edition of the Tantsristic Tattvasiddhi, Final Section". In: Raffaele Torella (ed.), Le Parole e i Marmi. Studi in onore di Raniero Gnoli nel suo 70. compleanno. Serie Orientale Roma 92. Rom 2001: Istituto Italiano per l'Africa e l'Oriente, 835-852.
  • "Die Ethik des Buddhismus". Bodhiblatt 9 (2000), 17-24.
  • "Notes on the function of the 11th century inscriptional sūtra texts in Tabo: Gaṇḍavyūhasūtra and Kṣitigarbhasūtra". In: Cristina Scherrer-Schaub, Ernst Steinkellner (eds.), Tabo Studies II: Manuscripts, Inscriptions and Arts. Serie Orientale Roma. Rom 2000: Istituto Italiano per l'Africa e l'Oriente, 243-274.
  • "Buddhismus: Religion oder Philosophie? und: Vom Wesen des Buddha". In: Andreas Bsteh (ed.), Der Buddhismus als Anfrage an christliche Theologie und Philosophie (Studien zur Religionstheorie 5). Mödling 2000, 251-262.
    Anmerkungen: Anfragen und Gesprächsbeiträge: 263-311
  • "Der Mensch im Buddhismus". In: Andreas Bsteh (ed.), Der Buddhismus als Anfrage an christliche Theologie und Philosophie (Studien zur Religionstheorie 5). Mödling 2000, 313-324.
    Anmerkungen: Anfragen und Gesprächsbeiträge: 325-372
  • "Manuscript fragments, Texts, and Inscriptions in the Temple of Tabo. An Interim Report with Bibliography". In: Jonathan A. Silk (ed.), Wisdom, Compassion, and the Search for Understanding. The Buddhist Studies Legacy of Gadjin M. Nagao. Honolulu 2000: University of Hawaii Press, 315-331.
  • "Eulogium (Anne-Marie Blondeau)". In: Katia Buffetrille, Hildegard Diemberger (eds.), Territory and Identity in Tibet and the Himalayas. PIATS 2000: Tibetan Studies: Proceedings of the Ninth Seminar of the International Association for Tibetan Studies. Brill's Tibetan Studies Library 9. Leiden–Boston 2000: Brill, XI-XIII.
  • "The Ṣaṣṭitantra on Perception, a Collection of Fragments". Études Asiatiques / Asiatische Studien 53,3 (1999), 667-677.
  • "Yogic Cognition, Tantric Goal and Other Methodological Applications of Dharmakīrti's kāryānumāna-Theorem". In: Shōryū Katsura (ed.), Dharmakīrti's Thought and Its Impact on Indian and Tibetan Philosophy. Proceedings of the Third International Dharmakirti Conference, Hiroshima, November 4-6, 1997. Wien 1999: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 349-362.
  • gemeinsam mit Christian Luczanits: "The Renovation Inscription in the Tabo gTsug lag Khaṇ. New Edition and Translation". In: Lucio Petech, Christian Luczanits (eds.), Inscriptions from the Tabo Main Temple. Texts and Translations. Rom 1999: Istituto Italiano per l'Africa e l'Oriente, 9-28.
  • "Die ältesten Sätze zur Theorie des Wahrnehmung in Indien: Eine Sammlung von Fragmenten des klassischen Sāṅkhya-Systems". In: T. Sennecko, O. Vitouch et al. (eds.), Psychologie des Bewusstseins. Bewusstsein der Psychologie. Giselher Guttmann zum 65. Geburtstag. Wien 1999, 247-253.
  • "Die Ethik des Buddhismus". Bodhiblatt 8 (1998), 18-24.
  • "Dharmakīrti". In: Edward Craig (ed.), Routledge Encyclopedia of Philosophy. London 1998: Routledge, 51-53.
  • "Kumārila, Īśvarasena, and Dharmakīrti in Dialogue. A New Interpretation of Pramāṇavārttika I 33". In: Petra Kieffer-Pülz, Jens-Uwe Hartmann (eds.), Bauddhavidyāsudhākaraḥ. Studies in Honour of Heinz Bechert on the Occasion of His 65th Birthday. Swisttal-Odendorf 1997, 625-646.
  • gemeinsam mit Christian Luczanits: "A New Translation of the Renovation Inscription on the Tabo Main Temple (gtsug-lag-khang)". In: Deborah Klimburg-Salter (ed.), Tabo - a Lamp for the Kingdom. Early Indo-Tibetan Buddhist Art in the Western Himalaya. Milano 1997: Skira Editore, 257-259.
  • "Asienforschung in Österreich?" In: Präsidium der ÖAW (ed.), schafft:wissen. Lesebuch. Wien 1997, 35-37.
  • "Tibet". In: (ed.), Evangelisches Kirchenlexikon. Göttingen 1996, 879-882.
  • "Tibetische Religionen". In: (ed.), Evangelisches Kirchenlexikon. Göttingen 1996, 882-885.
  • "An Explanation of Dharmakīrti's svabhāvahetu Definitions". In: Friedrich Wilhelm (ed.), Festschrift Dieter Schlingloff zur Vollendung des 65. Lebensjahres dargebracht von Schülern, Freunden und Kollegen. Reinbek 1996, 257-268.
  • "Die Wiedergeburtslehre im Buddhismus". Religionen Unterwegs 1/4 (1995), 4-9.
  • "Dharmakīrti ni okeru setsunametsu-ronshō no hatten". Ryukoku Daigaku Bukkyôgakukenkyûsho Nenpô 7 (1994), 1-17.
    Anmerkungen: Japanische Übersetzung des Aufsatzes "Die Entwicklung des kṣaṇikatvānumanam bei Dharmakīrti". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 12-13 (1968), 361-377. Übersetzung von Noriyama Satori.
  • "A Report on the "Kanjur" of Ta pho". East and West 44, 1 (1994), 115-136.
  • "Śākyabuddhi's Commentary on PV I 3 (=5) and its Vṛtti". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 38 (1994), 379-387.
  • "Buddhist Logic: The Search for Certainty". In: Takeuchi Yoshinori (ed.), Buddhist Spirituality. Indian, Southeast Asian, Tibetan, Early Chinese. New York 1993, 213-218.
  • "Early Tibetan Ideas on the Ascertainment of Validity (ṅes byed kyi tshad ma)". In: ??? ??? (ed.), Tibetan Studies. Proceedings of the 5th Seminar of the International Association for Tibetan Studies I, Narita 1989. Narita 1992, 257-273.
  • "Lamotte and the Concept of anupalabdhi". In: Johannes Bronkhorst, Katsumi Mimaki et al. (eds.), Études Bouddhiques offertes a Jacques May (Éudes Asiatiques). Bern 1992, 398-410.
  • gemeinsam mit K. Matsuda: "The Sanskrit Manuscript of Dharmakīrti's Pramāṇaviniścaya, Report on an Single Folio Fragment From the National Archives Collection, Kathmandu". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 35 (1991), 139-149.
  • "Apropos of Lindtner's Two New Works of Dharmakīrti". In: D. S. Sharma, M. Banerjee (eds.), Prajñājyoti. Professor Dr. Gopikamohan Bhattacharya Commenmoration Volume. Kurukshetra 1991, 277-286.
  • "Dharmakīrti on the Inference of Effect (kārya)". In: Papers in Honour of Professor Ji Xianlin on the Occasion of His 80th Birthday II. Beijing 1991, 711-736.
  • "The Logic of the svabhāvahetu in Dhramkīrti's Vādanyāya". In: Ernst Steinkellner (ed.), Studies in the Buddhist Epistemological Tradition. Proceedings of the Second International Dharmakīrti Conference Vienna 1989. Beiträge zur Kultur- und Geistesgeschichte Asiens 8. Wien 1991: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 311-324.
  • "MESB ( = Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus) VIII. Two New Fragments from the Vṛtti on Pramāṇasamuccaya I 23b - A Supplement to MESB V". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 34 (1990), 209f..
  • "Is Dharmakīrti a Mādhyamika?" In: David Seyfort Ruegg, Lambert Schmithausen (eds.), Earliest Buddhism and Madhyamanka. Leiden etc. 1990, 72-90.
  • "MESB ( = Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus) VI. A New Approach Towards Improving our Textual Basis for Understanding Dignāga's Pramāṇasamuccayavṛtti". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 33 (1989), 177-180.
  • "MESB ( = Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus) VII. Another Note on pramāṇabhūta". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 33 (1989), 180-181.
  • "Who is Byaṅ chub rdzu 'phrul? Tibetan and Non-Tibetan Commentaries on the Saṃdhinirmocanasūtra - a Survey of the Literature". Berliner Indologische Studien 4/5 (1989), 229-251.
  • "Methodological remarks on the Constitution of Sanskrit Texts From the Buddhist pramāṇa-Tradition". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 32 (1988), 103-129.
  • "Remarks on niścitagrahaṇa". In: Gherardo Gnoli, L. Lanciotti (eds.), Orientalia Iosephi Tucci Memoriae Dicta. Roma 1988, 1427-1444.
  • "Das Leiden im Buddhismus". In: Von der Erkenntnis des Leidens. Wien 1988: Picus Verlag, 91-98.
  • "Dharmakīrti". In: Mircea Eliade (ed.), The Encyclopedia of Religion. New York 1987: MacMillan, 338f.
  • "On an Newly Identified Manuscript of the Hetubinduṭīkā in the Asiatic Society of Bengal". The Journal of the Asiatic Society 27,4 (1985), 78-83.
  • "Paralokasiddhi-texts". In: Buddhism and Its Relation to Other Religions. Essays in Honor of Dr. Shozen Kumoi on His Seventieth Birthday. Kyoto 1985, 215-224.
  • "svabhāvapratibandha again". Acta Indologica 6 (1984), 457-476.
    Anmerkungen: (Studies of Mysticism in Honor of the 1150th Anniversary of Kobo-Daishi's Nirvāṇam)
  • "MESB ( = Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus) IV. Candragomin, der Autor des Nyāyasiddhyāloka". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 28 (1984), 177-178.
  • "Anmerkungen zu einer buddhistischen Texttradition: Paralokasiddhi". Anzeiger der philosophisch-historischen Klasse der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 121. Jg (1984), 79-94.
  • "Tshad ma'i skyes bu - Meaning and Historical Significance of the Term". In: Ernst Steinkellner, Helmut Tauscher (eds.), Contributions on Tibetan and Buddhist Religion and Philosophy. Proceedings of the Csoma de Körös Symposium Velm-Wien, Vol. II. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 11. Wien 1983: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien, 275-284.
    Anmerkungen: Reprint: Delhi 1995
  • "The Spiritual Place of the Epistemological Tradition in Buddhism". Nanto Bukkyô 49 (1982), 1-18.
  • "Yi fen shiba shiji mo ye you guan Zangyu kou yu (Ando fangyan) de wenxue ziliao". In: Qinghai minzu xueyuan xuabao (shehui kexue ban). 1982, 29-31.
    Anmerkungen: Chinesische Übersetzung von Wang Yao
  • "MESB ( = Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus) III. Zur Liste der sechzehn Arten der Nichtbeobachtung". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 25 (1981), 213-216.
  • "A Literary Source for late 18th Century Spoken Tibetan (Amdowa)". Acta Orientalia Hungaricae 34 (1980), 245-248.
  • "Some Sanskrit-Fragments of Jinendrabuddhi's Viśālāmalavatī". In: A Corpus of Indian Studies, Essays in Honour of Professor Gaurinath Sastri. Calcutta 1980, 96-105.
  • "Philological remarks on Śākyamati's Pramāṇavārttikaṭīkā". In: Studien zum Jainismus und Buddhismus. Gedenkschrift für Ludwig Alsdorf. Wiesbaden 1980, 283-295.
  • "MESB (= Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus) I. Zur Datierung Karṇakogomins". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 23 (1979), 141-150.
  • "MESB (= Miszellen zur erkenntnistheoretisch-logischen Schule des Buddhismus) II. Sanskrit-Fragmente der Pramāṇaviniścayaṭīkā, 2. Kapitel". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 23 (1979), 150-154.
  • "Yogische Erkenntnis als Problem im Buddhismus". In: Transzendenzerfahrung, Vollzugshorizont des Heils. Wien 1978, 121-134.
  • "Remarks on Tantristic Hermeneutics". In: Proceedings of the Csoma de Körös Symposium (Bibl. Orient. Hung. 23). Budapest 1978, 445-458.
  • "On the date and works of the Naiyāyika Śaṅkarasvāmin". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 21 (1977), 212-218.
  • "Der Einleitungsvers von Dharmottara's Apohaprakaraṇam". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 20 (1976), 123-124.
  • "On the interpretation of the svabhāvahetuḥ". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 18 (1974), 117-129.
  • "Buddhapariniviāṇastotram. Tibetischer Text und Übersetzung". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 17 (1973), 43-48.
  • "New Sanskrit Fragments of Pramāṇaviniścayaḥ, First Chapter". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 16 (1972), 199-206.
  • "Wirklichkeit und Begriff bei Dharmakīrti". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 15 (1971), 179-211.
  • "Die Entwicklung des kṣaṇikatvānumanam bei Dharmakīrti". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 12-13 (1968), 361-377.
  • "Artikel zur indischen und tibetischen Literatur". In: Die Weltliteratur. Wien 1968.
    Anmerkungen: Es handelt sich um mehrere Artikel. Ergänzungsband A-F Wien 1968; G-M Wien 1970
  • "Zu Īśvarasena's Lehre vom Grund". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 10 (1966), 73-85.
  • "Vardhamāna als Kommentator Ganṅgeśa's". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 8 (1964), 182-223.
  • "Die Zitierweise Kamalaśīla's". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 7 (1963), 116-150.
  • "Die Literatur des Älteren Nyāya". Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 5 (1961), 149-162.

Buchbesprechungen

  • Carmen Dragonetti, Fernando Tola, On the Myth of the Opposition between Indian Thought and Western Philosophy. Philosophische Texte und Studien 74. Hildesheim–Zürich–New York: Georg Olms Verlag, 2004. In: Wiener Zeitschrift für die Kunde Südasiens / Vienna Journal of South Asian Studies 48 (2004), 224-225.

Online-Publikationen

Herausgabe von Einzelpublikationen

  • Sthiramati's Pañcaskandhakavibhāṣā. Part 1: Critical Edition. Part 2: Diplomatic Edition. Sanskrit Texts from the Tibetan Autonomous Region 16.1+16.2. Wien 2014: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • gemeinsam mit Vincent Eltschinger: Caste and Buddhist Philosophy. Continuity of Some Buddhist Arguments against the Realist Interpretation of Social Denominations. Buddhist Tradition Series 60. New Delhi 2012: Motilal Banarsidass.
  • gemeinsam mit Lhagpa Phuntshogs: The Adhyardhaśatikā Prajñāpāramitā. Sanskrit and Tibetan Texts Critically Edited. Sanskrit Texts from the Tibetan Autonomous Region 5. Beijing – Wien 2009: China Tibetology Publishing House – Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • gemeinsam mit Duan Qing et al.: Sanskrit manuscripts in China. Proceedings of a panel at the 2008 Beijing Seminar on Tibetan Studies, October 13 to 17. Beijing 2009: China Tibetology Publishing House.
  • gemeinsam mit Lhagpa Phuntshogs: Candrakīrti’s Vajrasattvaniṣpādanasūtra (Vajrasattvasādhana). Sanskrit Texts from the Tibetan Autonomous Region 6. Beijing – Wien 2009: China Tibetology Publishing House – Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • gemeinsam mit Shōryū Katsura: The Role of the Example (dṛṣṭānta) in Classical Indian Logic. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 58. Wien 2004: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien.
  • gemeinsam mit Niels Gutschow et al.: Sacred Landscape of the Himalaya. Proceedings of an International Conference at Heidelberg 22-27 May, 1998. Veröffentlichungen der Kommission für Sozialanthropologie 4. 2003.
  • gemeinsam mit Cristina Scherrer-Schaub: Tabo Studies II. Manuscripts, Texts, Inscriptions, and the Arts. Serie Orientale Roma 87. Rom 1999: Istituto Italiano per l'Africa e l'Oriente.
  • gemeinsam mit Helmut Krasser et al.: Tibetan Studies. Proceedings of the 7th Seminar of the International Association for Tibetan Studies, Graz 1995. 2 vols. Beiträge zur Kultur- und Geistesgeschichte Asiens 21. Wien 1997: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • gemeinsam mit Anne-Marie Blondeau: Reflections of the Mountain. Essays on the History and Social Meaning of the Mountain Cult in Tibet and the Himalaya. Veröffentlichungen zur Sozialanthropologie. Wien 1996: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • Erich Frauwallner, Studies in the Abhidharma Literature and the Origins of Buddhist Philosophical Systems. Albany, NY 1995: State University of New York Press.
    Anmerkungen: Translated from German by Sophie Francis Kidd under the supervision of Ernst Steinkellner.
  • Tibetan History and Language. Studies Dedicated to Uray Géza on His Seventieth Birthday. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 26. Wien 1991: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien.
  • Studies in the Buddhist Epistemological Tradition. Proceedings of the Second International Dharmakīrti Conference, Vienna, June 11-16. Beiträge zur Kultur- und Geistesgeschichte Asiens 8. Wien 1991: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • János Szerb, Bu ston's History of Tibet. Beiträge zur Kultur- und Geistesgeschichte Asiens 5. Wien 1990: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • Erich Frauwallner, Nachgelassene Werke I: Aufsätze, Beiträge, Skizzen. Veröffentlichungen der Kommission für Sprachen und Kulturen Südasiens 19. Wien 1984: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.
  • gemeinsam mit Helmut Tauscher: Contributions on Tibetan Language, History and Culture. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 10. Wien 1983: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien.
    Anmerkungen: Proceedings of the Csoma de Körös Symposium held at Velm-Vienna, Austria, 13-19 September 1981, Vol.1
  • gemeinsam mit Helmut Tauscher: Contributions on Tibetan and Buddhist Religion and Philosophy. Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 11. Wien 1983: Arbeitskreis für Tibetische und Buddhistische Studien.
    Anmerkungen: Proceedings of the Csoma de Körös Symposium held at Velm-Vienna, Austria, 13-19 September 1981. Vol.2
  • gemeinsam mit Gerhard Oberhammer: Erich Frauwallner, Kleine Schriften. Stuttgart 1982: Franz Steiner Verlag.
    Anmerkungen: H. von Glasenapp-Stiftung

Herausgabe von Serienpublikationen

  • Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 62 (2005).
  • Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 59-61 (2004).
  • Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 58 (2004).
  • Buddhist Tradition Series 57 (2007).
  • Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 57 (2004).
  • Wiener Studien zur Tibetologie und Buddhismuskunde 56 (2003).
  • Buddhist Tradition Series 56 (2007).

Sonstiges

  • "Wiedergewonnen: Das älteste Schrifttum des Buddhismus". Ursache & Wirkung 55.1 (2006), 26-27.
  • "‘Feinde' als Wesensgleiche ansehen. Der XIV. Dalai Lama: Eine Würdigung zum 70. Geburtstag". Die Furche 27 (2005), 3.
  • "Foreword (gemeinsam mit Lhagpa Phuntshogs)". In: Helmut Krasser, Horst Lasic et al. (eds.), Jinendrabuddhi's Pramāṇasamuccayaṭīkā, Chapter 1. Part I: Critical Edition. Sanskrit Texts from the Tibetan Autonomous Region. Wien 2005: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, xvii-xxi.
Institut für Südasien-, Tibet- und Buddhismuskunde
Universität Wien

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T: +43-1-4277 43501, 43551
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